SEGMENTASI GAYA HIDUP PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI PEMASARAN UNIVERSITAS KRISTEN PETRA

Authors

  • Yohanes Sondang Kunto Faculty of Economics, Petra Christian University
  • Peter Remy Pasla Faculty of Economics, Petra Christian University

:

https://doi.org/10.9744/pemasaran.1.1.

Keywords:

segmentation, lifestyle.

Abstract

Segmentation is not only applied in business sectors, but also in other sectors such as education sectors. In education sectors, segmentation can be utilized to reveal useful information about student's characteristics. Such information can be used as an input to develop academic programs which accommodate unique student's characteristic. We were interested to conduct a segmentation research on marketing students of Petra Christian University because this program is relatively new and still needs information about its student's characteristics in order to develop better academic programs. In this research, we used lifestyle variable as the segmentation base. We found that marketing student of Petra Christian University were divided into three segments, which we called Dynamic Student segment (39.8%), Identity Seekers Student segment (40.7%), and Conservative-Trendsetter Student segment (19.4%). Abstract in Bahasa Indonesia : Segmentasi tidak hanya digunakan dalam kegiatan bisnis saja tetapi telah berkembang ke berbagai bidang termasuk pendidikan. Dalam bidang pendidikan, segmentasi dapat digunakan untuk mendapatkan informasi yang berguna mengenai karakteristik peserta didik. Informasi tersebut dapat dijadikan bahan masukan untuk menyusun program-program akademik yang mengakomodasi keunikan karakter peserta didik. Penulis tertarik untuk meneliti segmentasi mahasiswa program studi pemasaran Universitas Kristen Petra karena program studi ini relatif baru dan masih banyak membutuhkan informasi mengenai karakter mahasiswanya untuk menyusun program-program akademik yang lebih baik. Dalam penelitian ini penulis menggunakan variabel gaya hidup sebagai dasar segmentasi. Dari penelitian ini terlihat bahwa mahasiswa program studi pemasaran Universitas Kristen Petra terbagi menjadi tiga segmen, yaitu mahasiswa dinamis (39.8%), mahasiswa pencari identitas (40.7%) dan mahasiswa konservatif-trendsetter (19.4%). Kata kunci: segmentasi, gaya hidup.

Downloads

Published

2006-04-04

How to Cite

Kunto, Y. S., & Pasla, P. R. (2006). SEGMENTASI GAYA HIDUP PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI PEMASARAN UNIVERSITAS KRISTEN PETRA. Jurnal Manajemen Pemasaran, 1(1). https://doi.org/10.9744/pemasaran.1.1.

Issue

Section

Articles